Picknick som trebarnsmamma

Dags för mellanmål. Ute på en filt är ju rätt mysigt tänker jag. Kanske ska jag slänga ihop någon go' smoothie och hälla i några fina glas? 

Ser framför mig hur vi fyra sitter på en filt och hur fina bilderna blir och mysigt vi har. Det var så jag tänkte.

Hur det blev?! Jo det ska jag tala om för dig. Följande utspelade sig inom loppet av 15 minuter.

"MAMMA!!!Jag är hungrig!" Treåringen svälter tydligen ihjäl.
"Ja meee!!!" Sexåringen är tydligen med utsatt för svält.
Nu gäller det att mixa ihop smoothien snabbt som bara den! 
Hör hur de bråkar med varandra i vardagsrummet. Säger till lillasyster att sluta slå på sin storebror. Han slår tillbaka.
Lillebror har precis vaknat och likt sina syskon håller han på att svälta ihjäl. 
Smoothie var det ja...
Var har jag mixern nu då???
Visst fasen, den gick ju sönder för typ 6 månader sedan!
Majgad! Måste få i dem något snart!
Ber Vilmer gå ut med filten som vi ska ha vår mysiga mellispicknick på.
Sagt och gjort. Han går mycket riktigt ut med den - lägger den i en hög på altanen. 
"Du sa aldrig att jag skulle lägga den på gräset ju..." Ja, är man kille så är man...
Har fortfarande inte fått ihop något mellanmål!
Sliter fram knöckebrödspaketet och fram med leverpastej,gurka och saft. Blir det inte smoothie så lyxar vi till det med rabarbersaft. Barnen vill bara ha smör och gurka på sina knäckebröd. Kanon - snabbt och smidigt!
Ut med barn och bricka till filten.
Nu kan vi sätta oss och chilla ihop på filten. 
Eller?!

Algot far runt som en virvelvind över syskon och saftmuggar. Vilmer surar för att han fick saft och inte vatten och tar med sitt knäckebröd och går in och byter saft till vatten. Kommer tillbaka ut och surar ännu en gång "gillar inte knäckebröd" tydligen.
Tittar till Esther som faktiskt sitter någorlunda still - inte ett bett i knäckebrödet, endast mitten på gurkorna är uppätna. Och saften uppdrucken såklart. Tydligen så gillar hon inte heller knäckebröd idag... Algot halkar runt på brickan i smöret från sin macka.
Vilmer växlar stående och sittande ställning och jag slänger i mig mitt kaffe för att ingen ska hälla ut det och knäckebrödet slinker ner på tre tuggor. 

Picknicken är över! Barnen är jättemätta och orkar inte äta något mer. Ta varsin glass i frysen säger jag och går in med disken.
Mysigt det blev...