Hjälp en medmänniska
Jag och barnen var ute och gick innan idag. Rätt som det är hör vi en jädra duns! Jag vänder mig om för att se vad det är, ser till min förskräckelse att en äldre dam ligger ner precis innanför sin dörr till sin lägenhet. 
Jag springer dit med vagnen och Vilmer i släptåg. Hon har slagit sig illa och kommer inte upp själv. Jag hjälper henne upp. Jag sätter mig brevid henne på hallgolvet och ser att hon har ett trygghetslarm på handleden. Vi larmar och tjejen i andra änden säger att hon ska be någon åka på en gång. Jag och "Ulla" sitter på golvet och ser hur hennes handled svullnar upp, av med klockan.
Ulla säger att snart kommer nog hemtjänsten med maten. Bra tänker jag, då får hon hjälp upp och kanske eventuellt hjälp att ringa ambulans. 
Efter en stund kommer mycket riktigt en tjej med maten. Hon blir väldigt förvånad när hon ser "Ulla" sittandes på golvet. Frågar om hon inte ska ringa ambulans då hon liskom jag tror att handleden är bruten. 
Ulla undrar om man kan göra så. Vad menar hon tänker jag. 
"Ja det är klart man kan" säger tjejen från hemtjänsten, men Ulla säger att de andra är säker påväg redan. Tjejen tvekar en stund om hon ska ringa sina kollegor, hon gör det inte. 
Hon ger mig Ullas matbricka och åker till nästa ställe som ska ha mat. 
Efter en bra stund, säkert 30 minuter kommer två stycken kvinnor från hemtjänsten.
De säger knappt hej, fipplar med sina telefoner (som de anväder för att logga in hos Ulla). Jag säger vänligt men bestämt att nu har Ulla suttit ett bra tag på marken och hennes andled svullnar allt mer. De säger kort att de har varit på ett annat larm.
Jag försöker förklara vad som har hänt men blir avbruten av den ena. Hon vänder upp blicken mot mig och säger " Skulle du kunna gå nu?"
Jag vänxlar några ord med Ulla och önskar henne lycka till sedan går vi. 
 
Nu i efterhand funderar jag på om jag inte skulle ha ringt ambulans ändå? Jag kan inte bedöma hennes almäntillstånd eller veta vad hon varit med om innan. Damen hade väldigt ont i sin handled som bara blev mer och mer svullen, ev. slog hon även i huvudet i elementet i fallet. Jag tycker att dryga 30 minuter är länge för en äldre dam att sitta illa på marken och speciellt när hon har så ont. 
Samtidigt som jag inte vet vad de från hemtjänsten skulle ha gjort. Jag vet ju inte vad det andra larmet rörde sig om. 
Bemötandet jag fick tycker jag inte är okey. Jobbigt att tacka och vara lite trevliga? 
 
Jaja, jag kommer göra det igen om jag ser att någon människa behöver hjälp. Jag vet bara inte om jag kommer ringa ambulans istället nästa gång. 
Vad skulle du gjort?
#1 - Johanna

Jag tycker att du ska ringa deras chef och ifrågasätta beteendet. Jag hade inte släppt det.

Svar: Ja det borde jag göra. Hur ska de annars veta vad som händer. Och hur ska de annars kunna ändra på sig. Det får bli mitt måndags uppdrag.
Petra Eng

#2 - sandra

Just i själva situationen vet jag inte, jag hade också varit kluven. Dessutom tänkt att de var ju påväg och se vad de skulle säga först. Sjukt svårt! Sen beteendet, jag hade aldrig kunnat släppa de och hur beter de sig då mot "ulla" ? Inte ok.

Du har ett hjärta av guld men det visste jag redan!♡ Älskade fina vän!♡♡

Svar: Nä det känner jag med. Om de är snäsiga och inte alls trevliga mot mig, hur är demot deras brukare då? Kanske supertrevliga och goa eller helt tvärt om. Det känns även skönt att veta att alla inte är likdana. Puss!
Petra Eng

#3 - Sandra

Att det tog lång tid kan ju bero på saker som att de varit på andra larm/kort om personal/en bit att åka. Men deras beteende är definitivt inte okej. Så ring områdeschefen och berätta om dina upplevelser!

När det gäller ambulans så hade jag ringt antingen anhöriga (om damen kunde nr) eller till sjukhuset direkt. Jag arbetar inom äldreomsorgen och som undersköterska får inte vi ringa ambulans, utan en sjuksköterska måste bedömma situationen och sedan ta ett beslut. Det kan ta sin tid då en ssk måste ta sig ut till platsen först och sedan måste de ev. invänta en ambulans/sjuktaxi. Så hamnar du i en liknande sits igen så ring absolut direkt!

Jättefint av dig!

Svar: Ja de hade varit på annat larm innan. Men känns konstigt, är de bara tre två stycken i hela kommunen som åker på larm?
Tycker att systemet är så fyrkantigt. Om man ser en tydlig fraktur borde Usk få ringa ambulans. Eller pågående stroke, måste man ringa ssk då med?!
Fyrkantigt.

Tack! ☺️
Petra Eng