Amning
Jag har sagt från början av graviditeten att jag vill amma och längre än sist om det går, ammade Vilmer i sex månader. 
Fram tills för cirka två veckor sedan gick det bra. Hon blev mätt och jag hade massor med mat, frysen var full med infryst bröstmjölk. Sedan fick jag mjölkstockning(tror jag,de på bb vet inte) och en rejäl sådan. 40 graders feber på kvällarna i två veckor, men tillslut fick jag penicillin och blev feberfri. 
Men under tiden jag kämpade med "mjölkstockningen" blev mjölkproduktionen allt sämre. Jag pumpade med en hemlånad pump från BB, men den gav mig bara såriga bröstvårtor så den lämnade jag tillbaka illa kvickt. 
Jag fortsatte att pumpa med handpumpen jag har hemma och under tiden fick Esther äta upptinad bröstmjölk från frysen då det lilla jag pumpade ut inte räckte långt. 
Men den frysta mjölken tog slut och vi "tvingades" köpa ersättning. 
Jag sa att jag inte orkar amma då det gör så ont i brösten och uppe på det även sår med, nej tack! Ingen amning här inte, kan ju inte amma till vilket pris som helst. 
Bestämde mig för att sluta amma helt och ge Esther "bara" ersättning. Men det är ju inte vad jag vill egentligen! 
Jag har fortfarande lite mjölk kvar och ikväll ammade jag henne för första gången på en vecka tror jag det är.
Och vet ni, det gjorde inte ont! Underbar känsla. Dock blev hon inte mätt alls så fick komplettera med ersättning efteråt men ändå.
Så nu är jag i valet och kvalet, amma eller inte amma. 

Det är ju så smidigt att amma om allt flyter på bra. Man har alltid maten med sig i rätt temperatur och allt. Slipper leta micro eller ha med termos med uppvärmt vatten. 

Hur har ni gjort? 

#1 - Johanna

Jag ammade båda i ca 1 år. Men jag hade inga motgångar i det heller...

Svar: Skönt! Jag ammade Vilmer så länge han var nöjd och hade som sagt hoppats kunna amma Esther länge med. Hoppas på att mjölkproduktionen kommer igång igen. :)
Petra Eng

#2 - Åsa

Jag fick ge ersättning till både Leo och Maya dock inget jag ville göra , men båda totalvägrade att ammas så tillslut fick vi ge ersättningen istället och när det väl kom igång så fortsatte vi bara , dom mår ju bra ändå

Svar: Ja barnen klarar sig ju på ersättning men det jag själv som tycker det är trist att inte kunna amma. :( Men det är väl en tanke att vänja sig vid. ;)
Petra Eng

#3 - Matilda

Jag helammar Sture (4 mån) och vill också som du kämpa på så gott det går. Nu den sista veckan har det varit lite tixigt just för att jag inte vet om det räcker. Man går liksom och känner om det verkligen kan finnas mjölk och vara så mjukt på samma gång, haha. Men jag kämpar på lite till, för min del handlar det bara om att jag börjar bli rädd för att han inte får i sig tillräckligt. Men han säger väl till om det skulle vara så.. (Skitasvårt att veta ändå). Jag finner personligen ingen som helst prestige i att amma, men upptäckte för någon månad sen att det var ganska mysigt ändå (kom lite sent, tidigare har jag inte reflekterat över det så mycket) Men hade jag fått börja med ersättningen så hade jag nog ammat upp till men vem vet, kanske hade gett upp efter ett tag. Men som du säger INTE till vilket pris som helst, hade jag eller han mått dåligt eller haft skitont så hade jag nog nöjt mig med ersättning. Har hört att de innehåller mycket bra idag också. Lycka till och gör det som känns bäst för er!

Svar: Ja som du säger så säger han ifrån om han inte får tillräckligt. Och så syns det nog på hans kurva. :) Men som mamma är det alltid svårt att veta om de får så det räcker.
Jag provar att amma innan jag ger henne ersättning nu så kanske produktionen drar igång igen, men gör den inte det så blir det enbart ersättning. Ett tungt beslut men så får det bli.
Kram
Petra Eng

#4 - Alisa

Jag ammade Benjamin i 6 veckor med amningsnapp för jag ville så gärna amma. Men han var aldrig mätt så efter 6 veckor la vi till ersättning också, inte mätt igen. Pumpade också till slut och gav eftersom han efter flasknappen vägrade ta amninsnappen. Efter 8 veckor och flera tårar så bestämde jag mig för att bara ge ersättning. Det bästa valet jag gjort. Benjamin är mätt nu i 2, 3 timmar(innan ammade jag var tjugonde minut) och han sover bra nu. Den enda nackdelen är att han är jätte hård i magen och kämpar för att bajsa så vi måste ta laktulos:-( kram på er

Svar: Ja det är ju himla tur att ersättning finns. :) Trist med hård magen bara, vet hur det är. Vilmer har varit hård i magen i stort sett hela sitt liv (3år) och får laktulos men det är ju ingen fara med det, inget han blir beroende av.
Kram
Petra Eng